درباره وبلاگ

با سلام
این وبلاگ برای استفاده اولیا و دانش اموزان غنچه های زیباست
ازمون ها تمرینات ادینه و تکالیف فرزندان خود را دراین وبلاگ ببنید
شما میتوانید تکالیف و ازمون های مختلف را در وبلاگ غنچه های زیبامشاهده نمیایید
مینوعظیمی معلم کلاس اول ابتدایی
مدیر وبلاگ : مینو عظیمی
نویسندگان
نظرسنجی
وبلاگ راچگونه ارزیابی کردید؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
غنچه های زیبا
سه شنبه 20 آبان 1393 :: نویسنده : مینو عظیمی       

عوامل موثر بر بد خطی دانش آموزان:

به طور کلی عوامل موثر بر بد خطی دانش آموزان را می توان به سه گروه عمده تقسیم کرد.

  1.   عوامل مربوط به خانواده
  2. عوامل مربوط به معلم و شیوه های آموزشی و تربیتی
  3. عوامل مربوط به دانش آموزان

-----------------------------------------------------

اکنون به توضیح هر یک از این سه موارد می پردازیم.

 ۱- عوامل مربوط به خانواده

از آنجا که خوشنویسی مهارتی است که مانند سایر مهارتها باید آموخته شود ” چنانچه کودک در خانواده ای زندگی کند که اعضای آن از ذوق و استعداد بیشتری بر خوردار باشند و به فرزندان خود توجه کافی مبذول دارند” کودک زمینه بیشتری برای خوب نوشتن دارد.

 

 

۲ – عوامل مربوط به معلم و شیوه های آموزشی و تربیتی مدرسه

 

از بین عوامل مربوط به معلم , مهمترین آنها شیو ه های آموزشی معلم است . که اگر معلم خود دست خط بدی داشته باشد بنا به مثل معروف ” رطب خورده منع رطب کی کند ” قادر به تربیت دانش آموزان خوش خط نخواهد بود.

نکته ی دیگر ” طرز برخورد معلم با دانش آموزانی است که شخصیت اضطرابی دارند که این گونه دانش آموزان از شکست خیلی می ترسند که معلمان در رابطه با این دانش آموزان اساس کار خود را بر کاهش تنش قرار دهند.

۳ – عوامل مربوط به دانش آموز

برای اینکه کودک بتواند نوشتن را به نحو احسن انجام دهد لازم است از سلامت کافی در زمینه های جسمی و روانی برخوردار باشد. که در این جا عواملی که به نوعی در بد خطی کودکان موثرند یادآوری می شود.

الف : اختلال عملکرد دست و انگشتان به علت ضایعات ارتوپدیک

ب : اختلال در عملکرد دست و انگشتان به دلیل ضایعات عصبی

ج : عدم غلبه طرفی مغز

د : عوامل روحی

ه : چپ دستی

و : نبود ید کافی

اشکال مختلف بد خط نویسی :

 ·   درشت نویسی و ریز نویسی

 ·    فاصله گذاری نامناسب بین حروف و کلمات

 ·     نامرتب نوشتن

 ·     کج نوشتن حروف و کلمات

 ·   خارج شدن از خط زمینه

چالش های معلم در مواجهه با بدخطــــی دانش آموزان

  •  توجه نکردن دانش‌آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس.
  • اضطراب و نگرانی دانش‌آموزان هنگام نوشتن.
  •  نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.
  •  وجود اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان.
  •  نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی.
  •  مواجه شدن دانش‌آموزان با حجم زیاد تکالیف.
  •  تندنویسی تکالیف.
  •  استفاده از خودکار، روان‌نویس و وسایل مشابه آن.
  •  خط نسخ  کتاب‌های درسی دوره ابتدایی.
  •  بی‌توجهی به هنر.
  •  فشردگی برنامه کلاسی در یک نیمروز و فشار بر دانش‌آموزان به سبب دو یا چند نوبتی بودن مدرسه.
  • استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط به خصوص در پایه‌های اولیه ابتدایی.
  •  بی‌دقتی برای تمیز و مرتب نوشتن.
  •  تراکم بیش از حد شاگردان در کلاس و نداشتن فضای مناسب و کافی برای نوشتن.
    واکنش‌های منفی و نامناسب بعضی معلمان در برخورد با نوشته‌های دانش‌آموزان.
  • جدی نگرفتن یادگیری خط از طرف خانواده و مدرسه و نبود مراقبت‌های لازم.
  • نبود انگیزه، حوصله و دانش لازم نزد برخی معلمان ابتدایی برای آموزش خط به دانش‌آموزان.
  • بدخطی بعضی از والدین، سرمشق نامناسبی برای کودکان است.
  •  دادن سرمشق‌هایی با رسم‌الخط نامناسب به دانش‌آموزان.
  •  قرار دادن چپ دست و راست دست در کنار هم هنگام نوشتن.

 

راهکـــارهای رفـــع بدخطـــی

--------------------------------

  • برای رفع بدخطی دانش‌آموزان، از سوی معلمان و پژوهشگران راهکارهای فراوانی معرفی شده است که به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم:
  •  در کلاس اول ابتدایی از مجرب‌ترین و علاقه‌مند‌ترین معلمان استفاده شود.
  •  تمهیداتی به عمل آید که معلم درس اول بتواند در حین آموزش از ابزارهای سمعی بصری استفاده کند.
  •  معلمان با اصول صحیح نوشتن آشنا و دارای خط خوش باشند.
  •  برای معلمان در زمینه خط نستعلیق دوره‌های کارآموزی آموزش ضمن خدمت گذاشته شود تا پس از دیدن دوره‌های لازم، در کلاس حضور یابند.
  •  انگیزه آموزش خط زیبا به دانش‌آموزان در معلمان تقویت شود.
  •  معلمان در مورد خط بچه‌ها را توبیخ نکنند.
  • معلم با رفتار خود در میان دانش‌آموزان تبعیض قایل نشود.
  •  با رسیدگی انفرادی به نوشته‌های کودکان ضعیف دلیل بدخطی بررسی و برای برطرف کردن آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.
  • علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبانویسی را در کودکان تقویت کنند.
  •  به تفاوت‌های فردی و نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان توجه شود.
  • مقدار تکالیف با توانایی کودکان تناسب داشته باشد.
  • تکالیف هدفدار باشد و باعث تقویت قوای ذهنی کودک شود.
  •  تکالیف به گونه‌ای باشد تا تمرین و تکرار آنها باعث تثبیت یادگیری شود.
  •  تکالیف به صورت مستمــــر مورد رسیدگــی معلم قرار گیرد و او از تشویق و تذکر استفاده کند.
  •  اهمیت انجام دادن تکالیف نوشتنی برای کودک مشخص باشد.
  •  از الفاظ مناسب و زیبا مانند بسیار خوب، عالی، آفرین فرزندم و … در تأیید نوشته‌های کودکان استفاده شود.
  •  هرگز نباید تکالیف دانش‌آموزان را خط زد، زیرا انگیزه زیبا نوشتن را در آنها از بین می‌برد.
  •  در نوع تکالیف تنوع وجود داشته باشد تا رغبت انجام دادن آن در دانش‌آموز ایجاد شود.
  •  بعضی اشتباهات دانش‌آموزان چشم‌پوشی شود و او مورد راهنمایی قرار گیرد.
  • هدف از نوشتن به صورت خط نستعلیق برای دانش‌آموزان روشن باشد.
  • دانش‌آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس توجه کنند.
  •  دانش‌آموزان به جهت‌های حرکت در نوشتن مانند بالابه پایین، راست به چپ و زیر خط دقت کنند.
  • کودک مداد را به طور صحیح در دست بگیرد و برای نوشتن، از ابزار مناسب استفاده کند.
  • با رعایت نظم و پاکیزگی صفحه دفتر خود را کثیف نکند.
  •  زیاد درشت و زیاد ریز ننویسد و به یک اندازه نوشتن عادت کند.
  • در آغاز نوشتن از دفاتر خط‌دار استفاده کند تا بتواند در مراحل بعدی بدون استفاده از خط زمینه مطلب خود را در خطی مستقیم و درست بنویسد.
  •  دانش‌آموزان عادت کنند واژگان را یک‌سره و یک باره بنویسند و سپس نقطه‌های حروف هر کلمه را بگذارند.
  • بهتر است تا زمانی که شاگردان به درست نوشتن عادت کنند، تکالیف خود را در کلاس و زیر نظر مستقیم معلم انجام دهند.
  • دانش‌آموزان نوشتن واژگان دیگر را نیز تمرین کنند و نوشتن کلمات و رونویسی مختص به کتاب نباشد تا درست نوشتن کلمات دیگر را نیز یاد بگیرند.
  •  به ساعت خوشنویسی اهمیت بیشتری داده شود.
  •  برای استفاده از خط نستعلیق به صورت مداوم و مستمر تأ‌کید شود.
  • معلم با رفتار خود در میان دانش‌آموزان تبعیض قایل نشود.
    با رسیدگی انفرادی به نوشته‌های کودکان ضعیف دلیل بدخطی بررسی و برای برطرف کردن آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.
    علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبانویسی را در کودکان تقویت کنند.
    به تفاوت‌های فردی و نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان توجه شود.
    مقدار تکالیف با توانایی کودکان تناسب داشته باشد.
    تکالیف هدفدار باشد و باعث تقویت قوای ذهنی کودک شود.
    تکالیف به گونه‌ای باشد تا تمرین و تکرار آنها باعث تثبیت یادگیری شود.
    تکالیف به صورت مستمــــر مورد رسیدگــی معلم قرار گیرد و او از تشویق و تذکر استفاده کند.
    از الفاظ مناسب و زیبا مانند بسیار خوب، عالی، آفرین فرزندم و … در تأیید نوشته‌های کودکان استفاده شود.

 

نتیجه گیری

 

-------------

 بررسی داده های به دست آمده نشان می دهند که:

۱- خط معلمان بر خط دانش آموزان دوره ابتدایی تأثیر می گذارد.

۲- جنسیت دانش آموزان دوره ابتدایی در میزان نمره خط آنان تأثیر زیادی دارد .بدین معنی که دختران در مقایسه با پسران نمرات خط بالاتری دارند.

۳- میزان تحصیلات پدر بر خط دانش آموز تأثیر دارد؛ یعنی با بالا رفتن تحصیلات پدر، خط دانش آموز نیز بهبود می یابد.

۴- میزان نمره خط پدر، با نمره خط دانش آموز رابطه مستقیم دارد، یعنی هر چه نمره خط پدر بالاتر باشد، نمره خط دانش آموز نیز بالاتر می رود.

۵- بین شغل پدر و نمره خط دانش آموز، رابطه معنی داری وجود دارد.

 بنابراین لازم است درباره تأثیر عوامل متعدد دیگری مانند: مقدار تکلیف شب، تند نویسی، شیوه آموزش خط در کتاب های درسی و نقش خانواده و آموزش و پرورش بر خط دانش آموزان، تحقیقات وسیع و دقیقی صورت بگیرد





نوع مطلب : عوامل بدخطی دانش آموزان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


   
 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات